Oplot nowej liny może być śliski, co wymaga zachowania większej ostrożności podczas kilku pierwszych użyć.
OSTRZEŻENIA
• Przeczytaj ze zrozumieniem instrukcje użytkowania przyrządów użytych w tej poradzie technicznej zanim zaczniesz ją stosować. Musisz przeczytać i zrozumieć informacje zawarte w instrukcjach użytkowania do zrozumienia tych dodatkowych informacji.
• Opanowanie tych technik wymaga specjalnego szkolenia. Współpracuj z profesjonalistą, aby potwierdzić swoją zdolność do bezpiecznego i niezależnego wykonywania tych technik, zanim spróbujesz zastosować je bez nadzoru
• Podajemy przykłady technik związanych z Twoją działalnością. Mogą istnieć inne, których tutaj nie opisujemy.
Nowa lina ma mniejszą skuteczność hamowania w przyrządach takich jak GRIGRI, I’D, REVERSO, STOP, ZIGZAG i ogólnie we wszystkich przyrządach zjazdowych.
W przypadku przyrządów ze wspomaganym hamowaniem działanie blokujące jest inicjowane przez tarcie liny o części hamujące.
Przy bardziej śliskiej linie czas reakcji przyrządu może się wydłużyć.
Blokowanie następuje poprzez zaciśnięcie liny i stan liny może mieć na nie wpływ.
Kontrola zjazdu może być również trudniejsza, mniej płynna.
W przyrządach hamujących bez blokady, takich jak REVERSO, PIRANA lub SIMPLE, należy mocniej trzymać linę dłonią i mniej polegać na przyrządzie, by spowolnić zjazd lub zatrzymać upadek. Zły dobór średnicy liny, niewłaściwe wpięcie przyrządu lub po prostu brak czujności mogą szybciej stać się krytyczne w przypadku nowej liny.
W przypadku przyrządów ze wspomaganym hamowaniem działanie blokujące jest inicjowane przez tarcie liny o części hamujące.
Informacja:
Skuteczność blokowania przyrządów z językiem „z zębami” jak ASAP, MICRO TRAXION, ASCENSION, BASIC, PRO TRAXION jest taka sama na linie nowej jak na linie używanej.
Nowa lina ze zwykle używanym przyrządem.
Jeśli jest się przyzwyczajonym do określonego działania liny i przyrządu hamującego, zmiana liny na nową może być niepojącą, zwłaszcza jeśli przyrząd jest już nieco wytarty.
Nowe liny zainstalowane na stałe do celów szkoleniowych.
Kiedy nowa lina jest instalowana przez dłuższy czas w ośrodku szkoleniowym, może pozostać śliska przez dłuższy czas, ponieważ będąc zawieszoną jest chroniona przed kurzem i jest używana tylko z czystymi urządzeniami, zawsze w tym samym kierunku. Nie zużywa się równomiernie i może wykazywać znaczne ślizganie oplotu.
Uwaga: podczas używania lin przez osoby początkujące należy zachować szczególną ostrożność.
Jakie są rozwiązania?
Podczas wymiany należy przeprowadzić test kompatybilności z przyrządem hamującym: sprawdzić skuteczność blokowania (z autoasekuracją).
Ten test jest formalnie opisany na przykład w instrukcji obsługi ZIGZAG, ale można go wykonać na małej wysokości dla dowolnego przyrządu.
Podczas kilku pierwszych użyć należy zastosować dodatkowe hamowanie: używając FREINO lub odpowiedniej techniki do przekierowania liny.
Jeśli jesteś początkującym użytkownikiem nowej liny, bądź bardzo ostrożny, upewnij się, że używasz odpowiedniej techniki, zatwierdzonej przez kompetentną osobę.
Różnice wydajności między linami nylonowymi i poliestrowymi
Podczas pierwszych kilku użyć lina poliestrowa jest nieco bardziej śliska niż lina nylonowa. Później lina poliestrowa zwykle pozostaje bardziej elastyczna i wolniej się starzeje.