GRIGRI umożliwia zjazd na linie pojedynczej, w układzie, który można odzyskać, z zablokowaną żyłą lub na stałej linie.
OSTRZEŻENIA
• Przeczytaj ze zrozumieniem instrukcje użytkowania przyrządów użytych w tej poradzie technicznej zanim zaczniesz ją stosować. Musisz przeczytać i zrozumieć informacje zawarte w instrukcjach użytkowania do zrozumienia tych dodatkowych informacji.
• Opanowanie tych technik wymaga specjalnego szkolenia. Współpracuj z profesjonalistą, aby potwierdzić swoją zdolność do bezpiecznego i niezależnego wykonywania tych technik, zanim spróbujesz zastosować je bez nadzoru
• Podajemy przykłady technik związanych z Twoją działalnością. Mogą istnieć inne, których tutaj nie opisujemy.
Należy trzymać wolny koniec liny i stopniowo przesuwać dźwignie odblokowującą. Rączka ułatwia regulację zjazdu, ale to ręka na wolnym końcu liny kontroluje jej przesuwanie się.
Zjazd z użyciem liny można wykonać na linie dynamicznej EN 892 lub półstatycznej EN 1891 o średnicy kompatybilnej z tą wskazaną na przyrządzie.
Asekuracja z dołu dla początkujących
Asekuracja z dołu dla początkujących, którzy zjeżdżają na GRIGRI (jak również dla wielu innych przyrządów zjazdowych). Ciągnąć linę z dołu można zwolnić lub zatrzymać zjazd. Osoba wykonując tą czynność musi ciągnąć linę ręką, nie wieszając się na linie.
UWAGA: odblokowanie GRIGRI po mocnym obciążeniu wolnego końca liny (hamującego)
W przyrządach GRIGRI + od roku 2017 oraz GRIGRI od roku 2019 może nastąpić odblokowanie, jeśli lina zostanie mocno obciążona pod użytkownikiem. Może mieć to miejsce dla ciężaru odpowiadającego lub przewyższającego ciężar osoby zjeżdżającej w GRIGRI.
Przykłady niebezpiecznych sytuacji:
Ratownictwo od dołu:
Ratownik nie powinien wychodzić bezpośrednio po linie osoby zablokowanej podczas zjazdu.
Asekuracja z dołu, osobą wisząca na linie: osoba wykonująca manewr nie może obciążyć liny swoim ciężarem.
Wiele osób zjeżdżających po kolei, GRIGRI wstępnie wpięte do liny:
Jeśli osoba oczekująca na zjazd ma wpięty przyrząd GRIGRI do liny,
istnieje ryzyko, że zostanie on odwrócony (a tym samym odblokowany przez ciężar pierwszej osoby, która zjechała. Nie będzie więc działać, gdy druga osoba będzie chciała rozpocząć zjazd.